مصاحبه‌ای جذاب با سردبیر وبلاگ محبوب نارنجی
پایگاه خبری تحلیلی تکنولوژی و فناوری
انعکاس آخرین اخبار از دستاوردهای تکنولوژی و فناوری روز دنیا

سایت نارنجی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین وبلاگ‌های وب فارسی محسوب می‌شود. وبلاگی قوی و نارنجی که آخرین اخبار گجت‌ها را برای خوانندگان مهیا می‌کند. نارنجی در حقیقت از یک گروه گیک که عاشق دنیای فناوری هستند تشکیل می‌شود که با همکاری هم و یک کار گروهی، جدیدترین اخبار دنیای آی‌تی را فراهم می‌کنند. این گروه موفق برای ارتباط نزدیک باهم از یک اتاق خبر استفاده می‌کنند که جدیدترین خبرها در این اتاق مجازی بیان می‌شود. این گروه توسط آقای هنرمند انسجام پیدا می‌کند و یک نارنجی را تشکیل می‌دهد. در ادامه مصاحبه‌ای با آقای علی اصغر هنرمند سردبیر وبلاگ نارنجی توسط مجله پریانا صورت گرفته است. در این مصاحبه با ایشان در مورد خودشان و علایقشان، نارنجی، آینده‌ی نارنجی، خوانندگان نارنجی و مطالب جذاب دیگر صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

  • بیوگرافی مختصر

آقای علی اصغر هنرمند متولد سال ۱۳۶۲ از کرمان هستند که در زمینه‌ی پزشکی تحصیل کرده‌اند و در بیمارستان به عنوان پزشک فعالیت می‌کنند. ایشان علاوه بر سردبیری وبلاگ نارنجی یک شرکت توسعه نرم‌افزارهای تحت وب دارند که برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار از کارهای این شرکت است. نام این شرکت، شرکت فناوری پات شرق می‌باشد.

علی اصغر هنرمند، سردبیر وبلاگ نارنجی

  • شخصی

روزانه چند ساعت در اینترنت وقت می‌گذارید؟

“تقریبا به جز مواقعی که خواب هستم بقیه‌اش رو مستقیم یا غیر مستقیم با اینترنت زندگی می‌کنم. در محل کار و خانه که همیشه پشت یکی از کامپیوترها هستم. در بیمارستان هم که تبلت‌ها ناجی محسوب می‌شه. البته موقع خواب هم یک سیستم پایش دارم که اگر اتفاق مهمی بیافتد آژیر می‌کشه و بیدارم می کنه!”

مثلا ترک استیو جابز از اپل برای درمان بیماری؟

” خب اونقدرها هم باهوش نیست، در واقع یه ایمیل خاص هست که به موضوع‌های به‌خصوصی حساسه و در صورت دریافت ایمیل با متن خاص منو خبر می‌کنه. اما نارنجی چون یه کار گروهی هست همین سبب می‌شه که مطالب داغ رو از دست ندیم. اتفاقا زمان خبر ترک استیو جابز من در بیمارستان بودم و خبر رو علیرضا وزیری تلفنی به من گفت. وجود یه گروه سبب میشه که همیشه یه نفر آنلاین و بیدار پیدا کنی. “

خانوم جینا تراپانی موسس لایف هکر

سه نفر از آدم‌های بزرگ دنیای آی‌تی و همچنین سه شرکت که به آن‌ها علاقه دارید نام ببرید؟

” توی دنیای آی‌تی شاید فرد مورد علاقه‌ام جینا تراپانی باشه. موسس لایف هکر اما در مورد دو نفر دیگه و شرکت‌ها نظر خاصی ندارم. چون سعی می‌کنم بی‌طرف بمونم. یکی از ماجراهای خنده‌دار ما توی نارنجی اینه که هر از چند گاهی خواننده‌ها ما رو طرفدار یه شرکت خاص محسوب می‌کنن. گاهی اوقات می‌گن طرفدار اپل هستین و گاهی اوقات می‌گن از سونی پشتیبانی می‌کنین. جالبه از اون طرف هم می‌گن که شما طرفدار مایکروسافت هستین. اما واقعیت اینه‌که ما یه سری اصول و مبانی رو سعی می‌کنیم توی نارنجی رعایت کنیم و یکی از مهمترین اونا بی‌طرفی هست. در حقیقت ما از خوب و بد محصولات تمام شرکت‌ها گفته‌ایم.”

ولی خوب تمایل شخصی به شرکت و یا نوع خاصی از محصول و خدمات وجود دارد؛ مثلا من به شخصه از پلتفرم تجاری مایکروسافت لذت می‌برم.

” خب به نظر من هر کدام از شرکت‌ها برگ برنده‌ی خودشون رو دارن. من از لپ‌تاپ‌های اپل خوشم میاد، اما سیستم عامل مایکروسافت رو ترجیح میدم.”

این روزها بازار موبایل خیلی داغ هست؛ شما کدام سیستم عامل موبایل رو ترجیح می‌دهید و گوشی الآن‌تون چی هست ؟

” گوشی الان من نوکیا E71 هست! توی سیستم عامل‌های موبایل، اندروید و iOS رو دوست دارم. به نظرم در حال حاضر iOS برای کاربر بهتره اما اندروید آینده‌ی روشن‌تری در انتظارشه. اوضاع سیمبیان هم که فعلا خیلی خرابه. البته به نظرم بلک بری هم برای آدم‌های خاصی بهترین گزینه هست.”

اگه قرار باشد امروز یک گوشی موبایل بخرید، بدون در نظر گرفتن هزینه کدام گوشی را انتخاب می‌کردید؟

” سوال سختی پرسیدین! احتمالا فرزند جدید گلکسی سامسونگ رو انتخاب می‌کردم که قراره احتمالا دو هفته‌ی دیگه معرفی بشه. خبرهای خوبی در موردش به گوش می‌رسه با سیستم عامل اندروید.

  • نارنجی

در مورد هدف اصلی نارنجی بگویید؟ چه شد که این کار را شروع کردید؟ دید نهایی شما چه بود؟

” خوب نارنجی سایت اولی نیست که راه‌اندازی کردیم. اولین سایتی که درست شد گواشیر بود در سال ۱۳۸۱ ، در واقع نارنجی حاصل تجربه گواشیر بود. بعد از ۵ سال کار به این نتیجه رسیدیم که زمان‌اش رسیده یک حرکت جدید شروع بشه. در وب فارسی متاسفانه جاهای خالی زیادی وجود داره. در واقع نکته در اینه که همه معتقد هستند اینترنت مرزها رو از بین برده. اما واقعیت اینه که مرزهای زبانی مثل دیوارهای بزرگی مردم دنیا رو از هم جدا کرده. هدف ما این بود که جایی رو درست کنیم که اخبار و تازه‌های دنیای فناوری رو به دست کاربران فارسی زبان برسونه. ایده‌ی جدیدی نبود. همون روز اول هم گفتیم که می خوایم شبیه انگجت و گیزمودو باشیم با همون اهداف. می‌خواستیم که این جای خالی رو توی وبلاگستان فارسی پر کنیم. یه چیز دیگه هم برامون مهم بود. اونم تجربه وبلاگ گروهی بود.”

حالا چرا نارنجی؟ البته ما می‌دانیم شما به رنگ نارنجی خیلی علاقه دارید ولی آیا این علاقه مربوط به مورد خاصی می‌شود؟ مثلا شما طرفدار تیم ملی هلند هستید؟

” نه در واقع هیچ دلیل مشخصی وجود نداره. نمی‌خواستیم روی اسم سخت‌گیر باشیم. فکر می‌کنم ماهیت کار از اسمش مهم‌تره. نارنجی رنگ مورد علاقه بود و اولین اسمی که به ذهنمون رسید! واسه همین فوراً ثبت‌اش کردیم. دو هفته بعد نارنجی آماده‌ی شروع به کار شد. در واقع نارنجی رو من در تعطیلات نوروز ۸۶ و در سفر به شمال ایران طراحی و آماده کردم.”

نارنجی امروز متشکل از یک تیم خیلی خوب و منسجم هست که به شخصه در سایت دیگری به این شکل ندیدم. نحوه مدیریت تیم به چه شکل هست؟ چند نویسنده دارد؟ چطور با هم در ارتباط هستید؟

تعدادی از گیک های نارنجی

” نارنجی به شکل یه روزنامه و با یک تیم دبیر اداره میشه. از اونجایی که کیفیت مطالب برای نارنجی خیلی خیلی مهمه تمام مطالب قبل از انتشار به دقت بازبینی و ویرایش میشن. برای ما خیلی مهمه توی مطالب اشتباه علمی یا نگارشی وجود نداشته باشه و از طرف دیگه مطلب به خوبی موضوع رو پوشش داده باشه. تیم نارنجی از گیک‌هایی تشکیل شده که همه عاشق دنیای فناوری هستیم. واسه همین علاقه حرف اول رو میزنه. در کنار اون نظم خیلی برامون مهمه. ما برای ارتباط یه سیستم اتاق خبر داریم. اونجا همه‌ی نویسنده‌ها با هم در ارتباط هستن. واسه همین همیشه انگار توی یه اتاق با هم نشستیم. به محض اینکه کسی چیزی بگه بقیه هم مطلع میشن و همین ارتباط داخلی رو خیلی راحت و سریع کرده. به جز نویسنده‌ها و دبیرها سه چهار نفر دیگه پشت صحنه وجود دارن که کمک میدن. مثلا دو نفر مسایل فنی رو به عهده دارن و یک نفر هم ناظر بخش نظرات در نارنجی هست. همونطور که می‌دونین نارنجی جزء معدود جاهایی است که نظرات نیاز به تایید انتشار ندارن و فورا منتشر میشن. فقط یک نفر مسوولیت داره که اونا رو بخونه.”

اتفاقا یکی از سوال‌ها همین بود، نارنجی تعداد زیادی کامنت دریافت می‌کند؛ چقدر روی این نظرات اعمال نظر می کنید. چه مقدار هم به خود کاربران می‌سپارید که با امتیاز منفی/مثبت نظرات را مدیریت کنند؟

” یکی از دلایل پیشرفت نارنجی جامعه‌‌ی خوانندگانی هست که اونو می‌خونن. راستش ما خیلی به خواننده‌هامون افتخار می‌کنیم و اونا رو تمام عامل پیشرفتمون می‌دونیم. خواننده‌ها واقعا به ما برای پیشرفت کمک بزرگی کردن. توی بخش نظرات هم از روز اول نظرمون این بوده که باید کاملا باز باشه. ما فقط نظرات توهین آمیز و حاوی افترا رو حذف می کنیم. بقیه نظرات کاملا آزاد هستن. همین سبب شده بیشتر روی کیفیت حساس باشیم.  اگر مطلبی در نارنجی منتشر بشه و کوچک‌ترین اشتباهی داشته باشه فورا خواننده‌ها میان سراغمون و بهمون هشدار میدن. برای همین سعی می‌کنیم کمترین اشتباه ممکن رو داشته باشیم. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که خواننده‌ها نارنجی رو دوست دارن همین هست که دیدن انتقادهاشون همیشه باقی می‌مونه و برای ما مهمه.”

ورود به نارنجی چطور ممکن است؟ آیا امکان نوشتن در نارنجی وجود دارد؟ مراحل و روند خاصی در نظر گرفته شده است؟

هر کس که علاقمند باشه می‌تونه نارنجی بشه! به شرطی که عاشق گجت‌ها و تکنولوژی باشه و در کنار اون بتونه خیلی خوب اونا رو بنوسیه. ما مرتب ایمیل‌هایی دریافت می‌کنیم از کسانی که دوست دارن توی نارنجی مطلب بنویسن. به طور معمول از اونا می‌خوایم که چند مطلب آزمایشی برای ما ارسال کنن، در صورتی که با معیارهای نارنجی بخونه می‌تونن عضو نارنجی بشن. در واقع تعدادی از بهترین نویسنده‌ها و دبیرهای فعلی نارنجی از همین راه به ما پیوستن. در طرف دیگر پست‌های مهمان هم وجود داره. گاهی اوقات وبلاگ نویس‌ها یا افراد دیگه‌ای وجود دارن که می‌خوان تو نارنجی یه مطلب میهان داشته باشن که اونم یه روش دیگه هست.

  • آینده‌ی نارنجی

ظاهرا قرار هست تغییرات گسترده‌ای را بر روی نارنجی انجام بدید، چراکه دنبال برنامه‌نویس برای جوملا بودید. هدف نهایی شما چی هست؟ ما می توانیم منتظر چه تغییراتی باشیم؟ آیا به سمت مجله شدن پیش می‌روید و یا همین حالت وبلاگ در نارنجی حفظ می‌شود؟

” داستان کوزه‌گر و آب خوردن از کوزه شکسته است! ما اینجا در شرکت خودمان یک تیم توسعه دهنده‌ی وب خوب با ۱۲ نفر نیرو داریم، اما همه آن‌قدر سرشان شلوغ است که چیزی به نارنجی نمی‌رسد.ساختار کلی نارنجی قرار نیست عوض شود و همین‌طور وبلاگی خواهد ماند. اما امکانات مختلفی قرار است به آن اضافه شود. برای همین تصمیم گرفتیم از کمک توسعه دهندگان جدید استفاده کنیم.”

آیا در برنامه‌ی توسعه به روش‌های جدید اطلاع رسانی نظیر دسترسی بر روی موبایل، تبلت‌ها و دیگر موارد برنامه‌ی خاصی دارید؟

” این‌ها که در راس برنامه است! راستش حسابی از خواننده‌ها خجالت می‌کشیم بابت این‌که هنوز این امکانات را نداریم و امیدواریم که درک کنند مشکلات فنی متعددی سبب شده نتوانیم آنها را اجرایی کنیم.”

در همین زمینه آیا قصد ارائه برنامه‌ای بطور مثال برای آیفون را هم دارید؟

” فعلا به دنبال راه‌اندازی نسخه‌ی سبک نارنجی برای تلفن های همراه و تبلت‌ها هستیم. ساخت اپلیکیشن در مرحله بعد قرار دارد.”

شاید یکی از جذاب‌ترین موارد برای سایتی مثل نارنجی بررسی تخصصی گجت‌ها توسط تیم نارنجی باشد. آیا برنامه‌ای در این زمینه دارید‌؟ در این راه با شرکت‌های خاصی هم صحبت کردید؟

” برای ما یک چیز خیلی مهمه و اونم مسایل اخلاقی است. این‌جا در نارنجی گاهی اوقات به ما گفته می‌شود که ما فقط کار ترجمه را انجام می‌دهیم. در حالی که واقعیت چیز دیگری است. هر مطلب به دقت با منابع مختلف چک می‌شود و مطابق نیاز خواننده‌ی ایرانی نوشته می‌شود. اکثر مطالب نارنجی حاصل گردآوری چندین مطلب و اضافه شده‌ی نکات لازم توسط نویسنده برای خواننده‌ی نارنجی است. همین موضوع نوشتن را سخت‌تر می‌کند در طرف دیگر موضوع تبلیغاتی نشدن و بررسی بی طرفانه وجود دارد. شرکت‌های مختلفی به ما مراجعه می‌کنند و از ما می‌خواهند که در مقابل دریافت پول کالای آنها را معرفی کنیم. ما هیچ وقت حاضر به انجام چنین کاری نشده‌ایم، اگر مطلبی به این شکل منتشر بشود حتما برچسب مخصوص تبلیغات خواهد داشت تا خواننده بداند که این یک تبلیغ است.

همانطور که ذکر منبع برای ما خیلی مهمه در طرف دیگه نقد و برررسی بی‌طرف محصولات هم برای ما مهم است. متاسفانه شرکت‌هایی که در ایران فعال هستند هنوز بیشتر به دنبال تبلیغ محصولات‌شان هستند نه نقد منصفانه! برای همین در حال حاضر به راحتی به توافق نمی‌رسیم، چون ما هنگام بررسی یک گجت خوب و بدش را با هم می‌گوییم و این خواننده است که تصمیم گیرنده‌ی نهایی خواهد بود.”

درآمد نارنجی تا به امروز چقدر به چیزی که فکر می‌کردید نزدیک شده؟ آیا محدودیتی را از نظر حجم آگهی‌های نمایش داده شده در نارنجی در نظر گرفته‌اید؟

” نکته‌ی اول اینه که ما عاشق وبلاگ‌نویسی و تکنولوژی هستیم و از روز اول هم پول و درآمد موضوع دوم بوده. البته واقعیت اینه که بدون پول نارنجی هم نمی‌تونه پیشرفت لازم رو داشته باشه. درآمد نارنجی رشد نسبتا خوبی داشته. اگر بخوایم اونو با وب فارسی مقایسه کنیم. شما خوب می‌دونین که متاسفانه اوضاع مالی در وب فارسی اصلا خوب نیست و شاید بشه گفت هنوز در این مورد تازه کار محسوب میشه. اما به آینده امیدوارم هستیم.”

وب فارسی و جشنواره‌ی وب

نظرتون راجع به جشنواره وب ایران و اینکه تا به امروز چقدر تاثیر گذار بوده است بیان کنید.شما هم چندی پیش پیشنهاد دادید که جلسات بصورت آنلاین برگزار شود تا همه بتوانند بسیار راحت در آن حضور پیدا کنند. با توجه به تجربه ی موفقی که در کار گروهی در نارنجی وجود دارد چه پیشنهادی در این زمینه دارید؟

” توی وب فارسی این کار و کارهای مشابه کمک زیادی به افراد می‌کنه. شما در مجله‌ی پریانا و کارهای قبلی‌تون تجربه‌های مختلفی داشتین، ما در نارنجی و بقیه در جاهای دیگه. زندگی توی وب یه جور تنفس جدید هست که اگر تجربیاتمون رو با هم به اشتراک بذاریم بهمون کمک می‌کنه سریع‌تر رشد کنیم. فعلا این فاصله‌ها کمی زیاده اما این جور جلسه‌ها کمک می‌کنه وبلاگ نویس‌ها و وبمسترها بیشتر همدیگه رو بشناسن و همین کمک بزرگی هست. وب فارسی مشکلات مختلفی داره که این همکاری‌ها می‌تونه مشکلات رو کمتر کنه. متاسفانه بیشترشون به خاطر اینه که برای وبگردی و وبلاگ‌نویسی هم یه سری مهارت‌های اولیه لازمه اما بعضی ها اونا رو یاد نگرفتن. از ابتدایی‌ترین‌شون گرفته مثلا یه موضوع کپی رایت تا مسایل دیگه. من طی این چند سال موارد زیادی دیدم که وبلاگ نویسی یا مدیر یک سایت مطالب ما رو توی وبلاگ خودش بدون ذکر منبع کپی کرده و وقتی باهاش صحبت کردم متوجه شدم که از نظرش این کار اشتباه محسوب نمیشه و حتی کار خوبی هست! درسته که بعضی از افراد با وجود دانستن این کار رو انجام میدن اما عمده‌ی اونا مبانی رو نمی‌دونن.

حالا که بحث‌اش شد بذارین در مورد همین موضوع کپی کردن بیشتر صحبت کنیم. ما یه بررسی کردیم تا ببینیم مطالب ما با چه سرعتی کپی میشه. به پیشنهاد جادی این کار رو انجام دادیم. یک مطلب جدید نارنجی که منتشر شد عنوان اش رو در گیومه در گوگل جستجو کردیم. می‌دونین وقتی که عبارتی در گوگل در گیومه جستجو بشه گوگل به دنبال عین اون عبارت بدون هیچ تغییری می‌گرده. در لحظه اول انتشار مطلب، گوگل هیچ نتیجه ای رو بر نمی‌گردوند و پاسخ ۰ بود. بعد توی ساعات مختلف و روزهای بعدی همین جستجو رو تکرار کردیم.حالا من نتایج رو براتون می خونم.

۲ ساعات بعد، ۴ نتیجه

۴ ساعت بعد، ۴۳ نتیجه

۱۷ ساعت بعد، ۹۹۷ نتیجه

۴۸ ساعت بعد، ۲۴۰۰ نتیجه

و این همینطور با سرعت نور رفت بالا و هم‌اکنون ۳۵۰۰۰ نتیجه. می‌تونید ببینید. اینجا.

  • متفرقه

گفتید تبلت، چه تبلتی دارید و چه سیستم عاملی را برای تبلت‌ها مناسب می‌دونید؟

“در حال حاضر آی‌پد تری‌جی دارم. اما دنبال گرفتن یه تبلت اندرویدی هم هستم.”

اولین کلمه‌ یا عبارتی که با شنیدن این کلمات به ذهن‌تان می‌رسد بیان کنید؟

فیسبوک؟

” از گوگل رد شده، پس جای مهمی هست!”

اپل؟

” یک تفکر خاص با طرفداران خاص که حالا می‌خواد عام بشه.”

مایکروسافت؟

” مدیریت زیربنایی قوی و هوشمند.”

یاهو؟

” یاد استاد اناتومی‌ام می‌افتم که یک بار سر تشریح جسد با خوشحالی به ما گفت بچه‌ها یه سایت عالی پیدا کردم که توش اطلاعات اناتومی خوبی پیدا میشه. اسمش یاهو هست.”

گوگل؟

” سادگی یکی از رمزهای بزرگ موفقیته. پیچیده نباشید.”

مرورگر؟

“سیستم عامل آینده.”

لینوکس؟

” غذای خوشمزه‌ای است. اما خوردنش کمی سخته اما وقتی بخورینش عاشق اش میشین.”

نارنجی؟

” انرژی+”

پی‌سی دانلود؟

” دانلود + دانلود + دانلود”

جشنواره وب؟

” کیک وب فارسی”

وب فارسی؟

” دنیایی که به نظر بزرگ میاد اما هنوز خیلی کوچیکه.”

پریانا؟

” یه مجله خوب که اسمش همیشه برام سوال بوده یعنی چی؟ چون قشنگه.”

خوب حالا حرف آخرتون؟

” یه تشکر لازمه که از شما و کسانی که این گفتگو رو میخونن.”

با تشکر از آقای علی اصغر هنرمند سردبیر محترم وبلاگ نارنجی که به مدت ۲ ساعت وقت خودشان را به ما دادند و در این مصاحبه شرکت کردند.


مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس


شارژر خورشیدی موبایل Police

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 5 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط علی حقیقت جو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 258852
تعداد مطالب : 241
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

مجله خبری تحلیلی پارس
منبع: مجله خبری تحلیلی پارس